برای کاهش وزن چه باید کرد؟
اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا را  افزایش می دهد ، و فرد در معرض خطر  بیماری قلبی و عروقی قرار می گیرد، چنانچه فشار خون به مقدار کمی کاهش یابد، اثرات قابل توجهی در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی خواهد داشت.کاهش وزن می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و اثر بخشی داروهای ضد فشار خون را نیز افزایش می دهد.برای پیشگیری از افزایش وزن باید از مصرف چربی های جامد و حیوانی پرهیز کرد  و به جای آن از روغن های گیاهی مایع همچون روغن زیتون،آفتابگردان، کلزا استفاده کرد، و مصرف نمک طعام به هر شکلی ( نمک موجود در نان های لواش، تافتون و یا مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیرها، کنسروها، سس ها، رب ها، خیارشور، ترشی ها، تنقلات همچون چیپس و پفک، بادام شور ....) را کاهش داد .  یک برنامه غذایی سالم به همراه ورزش، کلید اصلی کاهش وزن و چاقی است ،انجام تمرینات بدنی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی بر کنترل وزن تاثیری  چندانی نخواهد داشت .

                                            
                                                                                                                                                                                             
اقداماتی که برای اصلاح عادات تغذیه ای جهت جلوگیری از چاقی میتوان برداشت:

 - حتما در حالت نشسته و در یک مکان ثابت و دائمی و در ساعت ثابتی غذا میل کنید،

-سر سفره غذا، تنها از یک نوع غذا مصرف کنید

- یک ساعت قبل از صرف ناهار یا شام یک لیوان آب بنوشید .

-غذا را آهسته و با آرامش میل کنید .

-قبل از صرف غذا، سالاد بدون سس مایونز و یا سس های کم  چرب مصرف کنید  

- وعده های اصلی غذا همچون صبحانه، نهار و شام را به هیچ وجه حذف نکنید 

 - غذا را در ظرف کوچکتری بکشید تا مقدار کمتری غذا مصرف کنید.

و در پایان باید تاکید شود که نقش کم تحرکی در افزایش وزن به مراتب بیشتر از پرخوری است و همواره تغذیه سالم برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-2-25 9:02        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ     
 
تمامی حقوق این سایت متعلق به واحد غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد
استفاه از مطالب باذکر منبع بلامانع است