نشستن بیماری‌زاست
 نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی كه بیش از چهار ساعت در روز پشت میز می‌نشینند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند. از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان اشاره كرد.

همچنین نتایج  تحقیق علمی نشان می‌دهد هر‌چه فرد زمان بیشتری را به صورت نشسته صرف می‌كند، احتمال ابتلای وی به انواع بیماری‌های مزمن بیشتر است. جالب این‌كه میزان شاخص توده‌ بدنی (BMI) فرد در این میان اهمیت خاصی ندارد.نتایج دیگر تحقیقات نیز نشان می‌دهد افرادی كه حداقل شش ساعت در روز را به صورت نشسته می‌گذرانند، بیش از دیگران مبتلا به بیماری دیابت (یا قند خون) می‌شوند.
 
نشستن عمر را كم می‌كند
 با كاستن از ساعات نشستن اضافی و رساندن آن به كمتر از سه ساعت در روز می‌توانید امید به زندگی را تا دو سال افزایش دهید. این در حالی است كه با كم كردن از زمان تماشای تلویزیون به كمتر از دو ساعت در روز نیز می‌توانید امید به زندگی را تا 4/1 سال دیگر افزایش دهید. جالب است بدانید سیگار كشیدن در مردان و زنان به ترتیب به كم شدن 5/2 و 8/1 سال از عمر فرد منتج می‌شود. نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد بزرگسالان آمریكایی به طور متوسط 55 درصد از روز را به صورت نشسته می‌گذرانند.
 
ابتلا به بیماری‌های كلیوی
 نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حتی حركات كنترل شده‌ فیزیكی بخصوص در افرادی كه مدت زمان كمتری را به صورت نشسته سپری می‌كردند، به كاهش احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های كلیوی منتج شد. نتایج به دست آمده بخصوص در زنان معنی‌دارتر بود؛ به این ترتیب زمانی كه خانم‌ها از ساعات نشستن خود در روز كاسته و آن را به كمتر از سه ساعت كاهش دادند، خطر ابتلای آنها به بیماری‌های كلیوی تا 30 درصد تقلیل یافت. این در حالی است كه نتایج آزمایش‌های مشابه روی مردان تنها 15 درصد كاهش را نشان داد.
 
سلامت ذهنی كمتر
 از قدیم‌ گفته‌اند، «عقل سالم در بدن سالم». جالب اینجاست كه نشستن متوالی در روز نه‌تنها به سلامت جسمی فرد آسیب می‌رساند؛ بلكه به كاهش سلامت مغز و توانایی ذهنی وی نیز منتج می‌شود.تحقیقاتی كه بهار امسال صورت گرفته نشان می‌دهد ارتباط معنی‌داری بین سبك زندگی كم‌تحرك و كاهش توان فكری، ذهنی و خلاقیت وجود دارد. آنهایی كه در خارج از محیط كار بیش از اندازه می‌نشینند، برای نمونه هنگام رانندگی، تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه از نظر سلامت ذهنی تا حد زیادی در سطوح پایین‌تری قرار دارند. این تحقیق همچنین نشان داد كه زنان در این مورد آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.
 
بروز چاقی و سندروم متابولیك
 فراد چاق روزانه به طور متوسط دو و نیم ساعت بیش از دیگران می‌نشینند و همین نشستن بیشتر ارتباط مستقیمی با بروز سندروم متابولیك در آنها دارد. از مشخصه‌های بارز این سندروم می‌توان به چاقی شكمی، كاهش سطح كلسترول مفید خون، فشار خون بالا و سطح بالای تری‌گلیسیرید خون اشاره كرد. این عوامل در كنار یكدیگر فرد را مستعد مخاطرات جدی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سكته‌ مغزی و دیابت قرار می‌دهند.
 از سویی دیگر، مردمی كه سبك زندگی كم‌تحركی دارند، 73 درصد بیشتر ازدیگران در معرض ابتلا به سندروم متابولیك قرار دارند. بر اساس نظریه  محققان ‌كاهش میزان تماشای تلویزیون و كار با رایانه در منزل به كمتر از یك ساعت در روز می‌تواند به كاهش 30 تا 35 درصدی بروز این سندروم خطرناك در بزرگسالان ختم شود.
 
مرگ بر اثر سرطان روده‌ بزرگ
 از سویی دیگر نتایج تحقیقی كه بتازگی منتشر شده نشان می‌دهد افرادی كه قبل یا بعد از تشخیص بیماری سرطان روده‌ بزرگ در خارج از محیط كار، زمان بیشتری را به صورت نشسته سپری می‌كنند، احتمال مرگ‌ومیر بالاتری دارند.
 افرادی كه تحرك بیشتری داشتند تا 28 درصد احتمال مرگ در آنها كمتر بود و افرادی كه در خارج از محیط كار حداقل شش ساعت در روز را به صورت نشسته سپری می‌كردند، به نسبت افرادی كه تنها سه ساعت می‌نشینند تا 36 درصد احتمال مرگ بیشتری داشتند.
 
نشستن زیاد مرگ‌آور است
 تحقیق دیگری كه  روی بیش از 200 هزار استرالیایی 45 ساله و پیرتر صورت گرفته، نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و شاخص توده‌ بدنی نمونه‌ها، نشستن می‌تواند از همه نظر افراد را بیش از سایرین در معرض مرگ قرار دهد. گفتنی است افرادی كه بیش از 11 ساعت در روز می‌نشینند، 40 درصد بیشتر در معرض تجربه‌ مرگ در سه سال آینده هستند. در حالی كه مرگ برای افرادی كه حداقل پنج ساعت و بیشتر در هفته ورزش كرده‌اند، به مراتب كمتر بوده است، اما به هرروی آنها نیز از مرگ بر اثر نشستن و كم‌تحركی در امان نبوده‌اند.
 
در پایان باید گفت هدف از بیان این موارد، به صدا درآوردن زنگ خطر برای افرادی است كه بی‌محابا زندگی بی‌تحرك یا كم‌تحرك را پیشه كرده‌اند. شاید در ابتدا از خود بپرسید با توجه به مشغله و گرفتاری‌های فراوان شغلی، معذورات مالی و سایر عوامل هم‌اكنون نمی‌توانید حتی دقیقه‌ای به ورزش بپردازید، اما از یاد نبرید كه پیاده‌روی، استفاده از اتوبوس و مترو به جای خودروی شخصی، ایستادن وتحرك به هر دلیل ممكن و سایر ترفندها می‌تواند هرچند اندك اما به طرز موثری به سلامت خودتان بینجامد. همیشه سالم و سلامت باشید و این گفته‌ طلایی را از یاد نبرید كه «سلامت همچون تاجی است بر سر انسان‌های سالم، كه فقط بیماران قادر به دیدنش هستند.»
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-10-25 10:13        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ     
 
تمامی حقوق این سایت متعلق به واحد غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد
استفاه از مطالب باذکر منبع بلامانع است