کمربند ایمنی:
کمربند ایمنی چیست؟ یک وسیله محافظتی مناسب جهت جلوگیری از جابجایی ناگهانی سرنشین اتومبیل بدنبال توقف یا برخورد با مانع ویا افزایش شتاب ناگهانی اتومبیل در برخورد از عقب است. بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از کمربند ایمنی صدمات جدی و مرگ و میر ناشی از برخورد داخلی با بدنه ماشین و یا پرت شدن به خارج از آن را به میزان 25-20% کاهش می‌دهد. که امروزه در وسایل نقلیه ، انواع گوناگونی از کمربندهای ایمنی بکاربرده می‌شود .
 

آیا فقط راننده خودرو باید کمربند ایمنی ببندد؟


اکثر تصادفات رانندگی موجب می‌شود تا اتومبیل به‌طور ناگهانی متوقف شود و به همین دلیل صورت سرنشینی که در سمت راست و جلوی اتومبیل نشسته است به داشبورد برخورد کند. این برخوردها اکثرا موجب نوعی شکستگی در صورت می‌شود که در آن یک‌سوم میانی صورت از جمله بینی و گونه‌ها به عقب جابه‌جا می‌شود. در واقع اگر شدت ضربه زیاد باشد، سقف جمجمه کاملا از قسمت‌های پایین صورت جدا می‌شود. این صدمات گرچه راننده را نیز تهدید می‌کند اما به جهت وجود فرمان اتومبیل، راننده به ندرت دچار این نوع صدمات می‌شود، اما احتمال شکستگی دنده‌ها و ضربه به جناغ سینه و در نتیجه قلب و ریه‌ها در رانندگان بیشتر است. در حدود 65 درصد رانندگان مصدومی که در همان صحنه حادثه جان می‌سپارند پارگی قلب وجود دارد. همه این موارد با بستن کمربند ایمنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بستن کمربند هم توسط راننده و هم توسط سایر سرنشینان خودرو ارزش زیادی دارد.
عدم آگاهی؛ شایع‌ترین علت نبستن کمربند ایمنی 
آمارها حاکی از آن است که مهم‌ترین علت نبستن کمربند ایمنی، آگاهی نداشتن گروه‌های مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است. بدیهی است اگر رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو بدانند که مهم‌ترین علت مرگ و میر در تصادفات «خون‌ریزی‌های مغزی» است و بستن کمربند ایمنی موثرترین عامل در جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر و خون‌ریزی‌های مغزی و مرگ و میر حاصل از آن است، بدون شک قانون استفاده از کمربند ایمنی را رعایت خواهند کرد. باید توجه داشته باشید که بسیاری از صدمات وخیم و مرگبار مغز و نخاع ممکن است ظاهرا با شکستگی استخوان جمجمه همراه نباشند، بلکه ضربه ابتدایی وارده به سر می‌تواند سبب صدمه به بافت مغزی و با کمی تأخیر باعث ورم مغز و خون‌ریزی و درنهایت سبب اختلال هوشیاری، اغما و مرگ شود.
صدمات نخاع
در هنگام تصادفات فشار زیادی به ستون فقرات، خصوصا ستون فقرات گردن وارد می‌شود. اگر فردی کمربند ایمنی نبندد ممکن است دچار شکستگی مهره‌ها، دررفتگی مفاصل بین مهره‌ای و یا خم شدن بیش از حد گردن به جلو شود. سرعت زیاد و یا برخورد شدید دو اتومبیل به یکدیگر گاهی به حدی سبب خم شدن گردن می‌شود که می‌تواند موجب شکستگی مهره‌های گردن شود لذا بستن کمربند ایمنی با جلوگیری از شکستگی مهره‌های گردن از میزان مرگ و میر مصدومان و سایر اختلالات مربوط به آن خواهد کاست. شکستگی مهره‌های گردنی می‌تواند موجب فلج دست‌ها و یا گاهی حتی فلج کامل دست‌ها و پاها و نیز افزایش احتمال مرگ و میر شود. بستن کمربند ایمنی با جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر و دیگر نواحی بدن از صدمات مغزی، پارگی کبد و طحال و پرت شدن سرنشین یا راننده به خارج از اتومبیل و در نتیجه مرگ آنان جلوگیری می‌کند.

بستن کمربند ایمنی و صدمات اعضای بدن

بستن کمربند ایمنی یک ضرورت انکارناپذیر است زیرا طبق آمار موجود در برخی از کشورها از هر 100 هزار وسیله نقلیه 340 راننده یا سرنشین زندگی خود را از دست می‌دهند. این آمار در کشور سوئد به 44 نفر می‌رسد که نشان می‌دهد آمار مرگ و میر ناشی از رانندگی در این کشور 8 برابر کمتر از سایر کشورهاست. علت اصلی مرگ در یک سانحه رانندگی به بیرون پرت شدن راننده یا سرنشینان خودرو است. اگر فرد بر اثر تصادفات رانندگی به بیرون اتومبیل پرت شود، احتمال مرگ او 5 برابر افزایش می‌یابد. دومین علت صدمات شدید و مرگ در سوانح رانندگی برخورد سر و بدن مصدوم با اشیای سخت از قبیل داشبورد، درها و سایر قسمت‌های اتومبیل است. به این ترتیب بستن کمربند ایمنی سبب می‌شود تا فرد به بیرون از اتومبیل پرت نشده و از برخورد سرنشینان خودرو با اشیای سخت داخل اتومبیل جلوگیری می‌کند و به این ترتیب شانس بروز صدمات و مرگ و میر سرنشینان را کاهش می‌دهد.





 
 
 
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-10-26 11:24        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ     
 
تمامی حقوق این سایت متعلق به واحد غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد
استفاه از مطالب باذکر منبع بلامانع است