روزانه صدها موتور سيكلت سواري را در شهرها و جاده‌ها مي‌بينيم كه با كمترين تجهيزات ايمني، در حال رفت و آمد هستند؛ غافل از اينكه سايه شوم مرگ در انتظار آنهاست. 
موتورسواران به ياد داشته باشند كلاه محافظ سر آنهاست اين پرسش براي بسياري از كارشناسان ترافيك و متخصصين در حوزه سلامت هست كه چرا با ديدن صحنه‌هاي زيادي از تصادفات موتور سيكلت توسط راكبين موتور، همچنان شمار بسیاری از آنها نسبت به ايمني خود بي توجه هستند؟!
در سانحه موتورسیکلت و دوچرخه دو مکانیزم اساسی برای صدمه به مغز هست که عبارتند از: نخست تماس مستقیم ‌و دوم از راه افزایش و کاهش سرعت هر کدام از این مکانیسم‌ها، باعث انواع گوناگونی از صدمات می‌شوند.
هنگامی که موتورسوار و دوچرخه سوار دچار سانحه می‌شوند، راننده اغلب از وسیله نقلیه به بیرون پرتاب می‌شود. در صورتی که سر راننده به شی ثابت و يا متحرك مثل خودرو برخورد کند حرکت سر به سمت جلو متوقف شده، ولی مغز به حرکت خود ادامه داده تا این که به جمجمه برخورد کرده و سپس مغز برگشته و به سمت دیگر جمجمه برخورد می‌کند. این نوع صدمه می‌تواند از آسیب خفيف سر مانند كاهش سطح هشياري موقتي تا ضربه كشنده مغزی باشد.
موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، احتمال ايجاد ضربه مغزی و دیگر صدمات سر در آنها بيشتر است. کلاه ایمنی لایه‌اي اضافی، برای سر ایجاد کرده و انسان را در برابر اشکال شدید آسيب مغزی حفاظت می‌کند.
هدف استفاده از کلاه ایمنی، کاهش خطر آسيب شدید سر و مغز به وسيله کاهش نیروی ضربه وارده به سر است.
معمولا کلاه ایمنی دارای سه عملکرد برای کاهش آسيب است:
1- سرعت ضربه وارده به جمجمه را کاهش می‌دهد و از این رو جا به جایی مغز، در هنگام سانحه کنترل می‌شود. ماده نرم موجود در کلاه برخی ضربات را جذب نموده و در نتیجه سر با آهستگی به کلاه ایمنی برخورد می‌کند و این بدان معناست که مغز با نیروی زیادی با جمجمه برخورد نمی‌کند.
2- کلاه ایمنی نيروي ضربه را در سطح بزرگتری پخش می‌کند تا نیرو در روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشود.
3-کلاه ایمنی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و مانع برخورد جمجمه با شئی می‌شود.

4-  این سه عملکرد با ادغام ويژگي‌هاي چهار جزء اصلی کلاه ایمنی حاصل مي‌شود.

کلاه ایمنی یکی از ابزارهایی است که از شدت جراحات وارده به راکب موتورسیکلت در ناحیه سر حین تصادف می کاهد.
این کلاه فلزی است که پس از برخورد با اجسام سخت مانند زمین یا اتومبیل، ضربه را گرفته و شدت آن را به حداقل می رساند.
کلاه ایمنی از ضربه مغزی که عامل اصلی فوت در تصادفات موتورسیکلت است جلوگیری کرده یا اثر آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.          

          raad-charity.org/.../400-2-dd2                                                       
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1394-10-30 11:30        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ     
 
تمامی حقوق این سایت متعلق به واحد غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد
استفاه از مطالب باذکر منبع بلامانع است